قابل توجه مخاطبین گرامی
جهت مشاهده متن کامل مقالات و اخبار بر روی عنوان هر پست کلیک نموده و تا بارگزاری کامل صفحه منتظر بمانید 

بهترین مرورگر برای استفاده از سایت فایر فاکس ( موزیلا ) می باشد 
آمار مراجعات
مهمان :  67
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  1
دیروز :  2
کل مشاهده :  7751
تازه ترین مقالات
نقض مدعیات سران بهائیت در گفتگو با حجت الاسلام عبدالقادر همایون

نقض مدعیات سران بهائیت در گفتگو با حجت الاسلام عبدالقادر همایون

بررسی گوشه ای از تناقضات پیامبر ساختگی بهائیت در گفتگو با شبکه ولایت
از برجام فرهنگی تا لزوم به رسمیت شناختن بهائیت در سند 2030

از برجام فرهنگی تا لزوم به رسمیت شناختن بهائیت در سند 2030

عضو شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده با اشاره به سند 2030 خاطر نشان کرد: مواردی در این سند وجود دارد که شدیدا در تضاد و تعارض با اسلام است
دیدگاه رهبران بهائیت پیرامون کریسمس و جشن های مسیحیت

دیدگاه رهبران بهائیت پیرامون کریسمس و جشن های مسیحیت

عبدالبهاء می نویسد : فی‌الحقیقه، نفوسی که در یوم جشن مسرور بودند و از درختی که بنا به آداب و عادات اعصار کهن آذین بسته شده بود، لذّت بردند، اهل خرافات و اوهامند.
یک فنجان چای در خدمت استاد روزبهانی همراه با نقد بهائیت

یک فنجان چای در خدمت استاد روزبهانی همراه با نقد بهائیت

به‎سراغ استاد علیرضا روزبهانی رفتیم و نگاهی گذرا به عوامل شکل‎گیری و خط سیر حرکت این فرقه از آغاز تا به امروز داشتیم که نکات شنیدنی و جذاب بسیاری در آن می‎توان یافت.
نقض حقوق بشر بهائیت از ادعا تا واقعیت

نقض حقوق بشر بهائیت از ادعا تا واقعیت

تعریف جوامع بین الملی از حقوق بشر چیست ؟ و آیا واقعا حق بهائیان در ایران نقض می شود . بررسی این مسأله در متنی کوتاه
بررسی روایت ام هانی در خصوص ولادت امام مهدی در آخرالزمان

بررسی روایت ام هانی در خصوص ولادت امام مهدی در آخرالزمان

بررسی ادعای ولادت مهدی موعود در آخرالزمان ، در روایت ام هانی با تاکید بر نقد ادعای بهائیت . نویسنده : محمد علی فلاح علی آباد ، با مشاوره استاد عزالدین رضا نژاد
دانلود کتاب قصص العلماء مرحوم تنکابنی

دانلود کتاب قصص العلماء مرحوم تنکابنی

قِصَصُ العُلَماء، مشهورترین اثر محمد بن سلیمان تنکابنی به زبان فارسی در شرح حال علماء و دانشمندان شیعه از قرن چهارم تا سیزدهم قمری. در این کتاب شرح حال ۱۵۳ تن از علمای شیعه آمده است
دانلود کتاب حق باقی ( پاسخ به کتاب استدلالیه میرزا نعیم )

دانلود کتاب حق باقی ( پاسخ به کتاب استدلالیه میرزا نعیم )

دانلود کتاب حق باقی پاسخ به کتاب استدلالیه میرزا نعیم بهائی نویسنده : اکبر بیرامی
اعتقاد بهاء الله پیرامون جعفر کذاب و ماجرای تولد امام عصر ( عجل الله تعالی فی فرجه )

اعتقاد بهاء الله پیرامون جعفر کذاب و ماجرای تولد امام عصر ( عجل الله تعالی فی فرجه )

بهاء الله با نادیده گرفتن روایات بیشمار در باب تولد امام عصر (عج) به دفاع از جعفر کذاب برخاسته . در متن حاضر به این ادعای پیامبر ساختگی بهائیان در لوح میرزا آقای افنان پرداخته می شود .
نیم نگاهی به ایام تسعه در بهائیت به مناسبت عید رضوان بهائیان

نیم نگاهی به ایام تسعه در بهائیت به مناسبت عید رضوان بهائیان

نیم نگاهی به 9 روز از سال که خداوند باید مطابق میل بهائیان سیل ، زلزله و نزول دیگر بلایای طبیعی را بر مردم ببخشد چرا که سازمانهای امدادی و متولیان حوادث غیر مترقبه شغلشان در این روز حرام است .
قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی

بهائیت و روسیه تزار
1392/01/23 15:03

بهائیت و استعمار

بهائیت و استعمار
.............................................................................
دلایل و شواهد خلل ناپذیری در صفحات تاریخ، گواه این است که دست‏های پنهان و پیدای استعمار، اگر نه در پیدایش، دست کم در تداوم بابیگری و خصوصا بهائیگری در کار بوده و هست. بررسی این امر و دلایل و شواهد آن، مجالی مبسوط می‏طلبد که در ظرفیت محدود این مقاله نمی‏گنجد. اما آنچه پس از آشنایی با فرقه‏ ها و شاخه‏ های پربار ! این آیین ساختگی، از اشاره به آن ناگزیریم، طرح این سؤال اساسی است که استعمار از فرقه ‏سازی و ایجاد شاخه‏ های متعدد در دین مقدس اسلام، چه سودی می‏برد و با تقویت و تداوم این امر، چه اهدافی را دنبال می‏کند؟

پوشیده نیست که هدف اصلی استکبار و نظام سلطه، سیطره بر تمام جهان، و استثمار ملت‏ هاست . لذا همواره می‏کوشد با غارت منابع و ذخایر کشورها و تضعیف اقتصاد آنان سیطره‏ ی خود را بر جهان حفظ نمایند. سلطه‏ گران جهانی برای حفظ رابطه ‏ی سلطه‏ گری و سلطه‏ پذیری دیگر جوامع همواره در تلاش‏ند هر گونه مقاومت را در برابر امواج افزون طلبی‏ های خود، از میان بردارند. [1] .

با سیری در تاریخ درک می‏گردد که استعمارگران به سرزمین‏های آباد و پر از معادن و ذخایر شرق، به خصوص خاورمیانه، همواره توجه داشته‏ اند. از میان کشورهای خاورمیانه نیز، ایران، به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و منابع و ذخایر متعدد، از چشم طمع سلطه ‏گران در امان نبوده و مورد چپاول و غارت آنان قرار گرفته است که البته در هر دوره‏ای مردم آزاده و مسلمانان این خطه، صحنه‏ های شگفتی از مقاومت، ایستادگی و سلطه ستیزی را به نمایش گذاشته ‏اند.

با مختصر تأملی در اوضاع و شرایط داخلی ایران در دوره‏ ی قاجار (زمان پیدایش و ظهور بابیگری) روشن می‏گردد که دولت‏های استعمارگر روس و انگلیس بر سر منافع و امتیازات در ایران، در رقابت با یکدیگر بودند و در نهایت در صدد برآمدند ایران را بین خود تقسیم کنند، به گونه‏ ای که بعد از برقراری مشروطه در دوره‏ ی مجلس اول، قرارداد 1907 و تکمله‏ های سری آن در 1915 نشان می‏دهد که آنان به این توافق، که شمال از آن روسیه و جنوب در اختیار انگلیس باشد، رسیده بودند. [2] .

بعد از جنگ‏های ایران و روس، روسیه عمدتا دولت ایران را در دست داشت و انگلستان نیز قدرت نفوذ دیرینه‏ی خود در ایران را حفظ نموده بود. امام خمینی (ره) فرموده است: استکبار در حدود سیصد سال در مورد منابع اقتصاد ایران مطالعه کرده است و قصد غارت ثروت ایران و کشورهای شرقی مهم‏ترین هدف «استکبار است». [3]  اما آنچه سد راه آنان در چپاول این مملکت و مانع اجرای نقشه‏ی شومشان بود، مذهب ملت ایران بود. عامل اساسی اتحاد این ملت، که رهبری، تشکیلات و اقتدار سیاسی هم داشت، «مذهب شیعه» یا «اسلام ناب محمدی» بود.

از آنجا که استعمار پیر در طی تاریخ استعمارگری خود، زیرکانه دریافته بود که با شیوه ‏ی منسوخ قدیمی جنگ‏های صلیبی و لشکر کشی نظامی، نمی‏تواند به هدف خود، که محو و نابودی اسلام است، نایل آید، با انواع ترفندها در صدد برآمد آن را تضعیف کند و برای رسیدن به هدف خود ابزارهای دیگری به کار گرفت.

در دوره‏ ی فتحعلی‏شاه در جنگ‏های ایران و روس، که در آغاز ایران به فتوحاتی دست یافت، قدرت دین و مردم برای روس‏ها مسلم شد و در دوره‏ ی ناصرالدین شاه اولین مقاومت‏ های دینی و ملی در مقابل قراردادهای ظالمانه‏ ی بیگانگان انجام شد. [4] .

کاربرد و کارآیی مذهب تشیع پس از مقابله‏ ی روحانیت با قرارداد رویتر، به خصوص پس از رویداد «رژی» که به جنبش معروف تنباکو و پیروزی مردم و روحانیت منجر شد، [5]  توجه قدرت‏های استعمارگر را برانگیخت و پس از آن به کارگیری جاسوسان و عوامل مختلف برای بهره‏برداری از این مسأله در جهت برآوردن منافع مورد نظر خویش، در رأس اقدامات آنان قرار گرفت. در چنین زمانی بود که دعاوی باب و بهاء نظر سیاست بازان خارجی را به تداوم حیات این فرقه‏ ها به عنوان نطفه ‏ای که می‏تواند تهدیدی جدی برای تشیع، روحانیت و نظام مدافع و مروج شیعه به شمار آید، به خود جلب کرد. به نحوی که از همان آغاز تقویت و تحریک این مدعیان در دستور کار دولت‏های استعماری قرار گرفت. در مقابل نیز رهبران بهائی و ازلی نیز سرسپردگی خود را به سفارتخانه‏ های روس و انگلیس دو چندان ساختند تا از این طریق و تحت حمایت سیاست‏های بیگانه، مجری طرح‏ها و توطئه‏ هایی شوند که از یک سو رونق کسب و کارشان و از سوی دیگر جلب رضایت بازیگران و سیاست گذاران خارجی را به دنبال داشت. [6] .

از سوی دیگر مردم از جنگ‏های سختی که در سال‏های پیش از ظهور جنبش باب، بین ایران و روسیه‏ ی تزاری وجود داشت و نیز بی‏کفایتی دولت‏های قاجار، خسته و افسرده شده بودند و به دنبال پناهگاهی معنوی می‏گشتند. لذا حالتی پیش آمده بود که همه در انتظار فرج امام زمان (عج) به سر می‏بردند تا ملت اسلام را از یوغ ظلم روسیه ‏ی تزاری و چپاول‏ های انگلیس و دولت حاکم نجات دهد، این زمینه‏ ها و عوامل باعث شد که عده‏ای از مردم با شنیدن ادعاهای باب و پیروانش به آنان گرایش پیدا کنند و به جای پناهگاه صحیح، به پناهگاه کاذب روی آورند. [7] .

بدین ترتیب، استکبار جهانی، پس از اینکه دریافت مذهب شیعه و فرهنگ انتظار و مهدویت مهم‏ترین مانع سلطه‏ ی آنان بر ایران است، با سوء استفاده از جهل و نادانی مردم و سایر زمینه‏ های مساعد، به ایجاد فرقه‏ های ضاله، دست زد و از این طریق سعی کرد فرهنگ اصیل شیعه را تضعیف نماید. آنان با تفرق و تحزب گرایی، به اقتدار، انسجام و وحدت مردم مسلمان ایران ضربه وارد نمودند و تلاش کردند از یک سو با تحقیر هویت ملی و اعتقادات و باورهای دینی مسلمانان زمینه را برای پذیرش فرهنگ منحط غرب فراهم کنند و از سوی دیگر با تبلیغ گسترده‏ ی مکتب‏ ها و مذهب‏ های پوشالی و تقویت آن‏ها، به هدف خود، که محو و نابودی اسلام است، برسند.

 

پی نوشت :

[1] حسن قدوسی‏ زاده، نکته‏ های ناب، گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان، نشر معارف، 1384، ص 62.

[2] سید جلال الدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ 2، بی‏تا، صص 71 - 73.

[3] سید محمد هاشمی تروجنی و حمید بصیرت منش، تاریخ معاصر از دیدگاه امام خمینی (تبیان 20)، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378، صص 27 - 29.

[4] سید جلال الدین مدنی، همان، صص 15 - 17.

[5] موسی نجفی و موسی فقیه حقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1381، صص 169 - 170.

[6] سیدمحمد باقر نجفی، بهائیان، کتابخانه طهوری، 1357، صص 616 و 516.

[7] حاج شیخ حسن فرید گلپایگانی، مفتاح باب الابواب یا تاریخ باب و بهاء، چاپ 1346، 3، صص 118 - 119.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :