هر روز با یک پیام در :

شبکه حقیقت بهائیت را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید . 

حقیقت بهائیت در ایتا : 
eitaa.com/baharoom

حقیقت بهائیت در سروش : 
sapp.ir/baharoom

حقیقت بهائیت در اینستاگرام :
instagram.com/baharoom1

حقیقت بهائیت در آپارات :
aparat.com/bahai

حقیقت بهائیت در تلگرام : 
telegram.me/baharoom
کوتاه از متون بهائی
بهاء الله (پیامبر ساختگی بهائیت) در مقام تمجید از یکی از یارانش مینویسد: 
لولاه ما استوی الله علی عرش الصمدانیته و ما علی کرسی الوحدانیته.
اگر ملا حسین بشرویه ای نبود خدا بر عرش  بی نیازی و بر کرسی وحدانیت مستقر و تثبیت نمی شد.

و اینچنین است حکایت خداوندی که وحدانیت و بی نیازی خود را نیازمند یک بشر است 
در الهیات بهائی

ورود به سیستم
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آمار مراجعات
مهمان :  10
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  1111
دیروز :  2295
کل مشاهده :  3414067
تشرف یک بهائی دیگر به آغوش اسلام

تشرف یک بهائی دیگر به آغوش اسلام

یک بهائی امروز در استان البرز بعد از تحقیق و پژوهش پیرامون اسلام و عقاید شیعیان ، از بهائیت اعلام برائت کرد.
آدرس شبکه حقیقت بهائیت در پیام رسان سروش

آدرس شبکه حقیقت بهائیت در پیام رسان سروش

با توجه به اختلالات پیش آمده در کانال تلگرامی حقیقت بهائیت ، تا اطلاع ثانوی می توانید اخبار و نوشته های ما را در پیام رسان سروش دنبال نمایید . آدرس : http://sapp.ir/baharoom
ثبت نام چهارمین دوره مجازی نقد بهائیت

ثبت نام چهارمین دوره مجازی نقد بهائیت

اداره کل همکاری های تبلیغی و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه برگزار می‏کند: ویژه طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور ( برادران و خواهران ) به صورت مجازی
حمله مرتضی اسماعیل پور به بت‌کلیا ، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی

حمله مرتضی اسماعیل پور به بت‌کلیا ، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی

نمی‌دانم آن نماینده چطور به خود اجازه داده است که شهروندان بهایی که به تنهایی نزدیک به ۳۰۰ هزار هستند را فراموش کند و یا یهودیان و یا دراویش و یا مندایی ها و یا زرتشتی ها و…
مستند بی بها کاری از مرکز پژوهش های صدا و سیما

مستند بی بها کاری از مرکز پژوهش های صدا و سیما

مستند بی بها به تهیه کنندگی حسین اسدی زاده و کارگردانی جواد یغموری در واحد تولید اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه به ثمر رسیده و در حال حاضر آماده پخش از یکی از شبکه های سراسری است.
پلمپ منزل میرزا عباس ( پدر حسینعلی نوری بهاء الله )

پلمپ منزل میرزا عباس ( پدر حسینعلی نوری بهاء الله )

منزل حسینعلی نوری (بهاء) پیامبر ساختگی فرقه بهائیت، صبح یک‌شنبه (12 اردیبهشت 95 ه‍.ش) به دستور مرجع قضائی پلمپ شد.
ثبت نام دوره مجازی نقد بهائیت ، وهابیت و زرتشت

ثبت نام دوره مجازی نقد بهائیت ، وهابیت و زرتشت

اداره کل فرق و ادیان معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه، از علاقه‌مندان برای شرکت در دوره جدید آشنایی و نقد و بررسی، بهائیت، وهابیت، و زرتشت نام‌نویسی می‌کند.
دیدار فائزه هاشمی از فریبا کمال آبادی به روایتی دیگر

دیدار فائزه هاشمی از فریبا کمال آبادی به روایتی دیگر

ماهیت این نوشتار سیاسی نیست . آنچه در ادامه می آید نه در جهت چشم پوشی و دفاع از خانواده هاشمی رفسنجانی و عمل شرم آور فائزه است و نه در راستای هر نوع برداشت سیاسی . این یک نوشتار اعتقادی است
وقتی از قم تا الازهر بهائیت را به رسمیت نمی شناسد اما فائزه هاشمی رفسنجانی همسو با بهائیت

وقتی از قم تا الازهر بهائیت را به رسمیت نمی شناسد اما فائزه هاشمی رفسنجانی همسو با بهائیت

آقای هاشمی رفسنجانی آیا شما نمی‌دانید که بهاییت یک فرقه ضاله است که به پشتوانه انگلیس خبیث شکل گرفته است؟ چطور اجازه می‌دهید در خانواده شما از بهائیت دفاع شود؟ خدای بهاییت کیست؟ کدام پیامبری این دین را برای بشریت آورده است؟
حسینعلی نوری : بهشت دیدن من است و جهنم نفس تو است

حسینعلی نوری : بهشت دیدن من است و جهنم نفس تو است

استاد علیرضا روزبهانی در برنامه شعبده شوم : رهبران بهائیت به دنیای ناچیز خود نگاه می‌کنند و برای اینکه خود را در قامت دین معرفی کنند ،تلاش کرده اند که اشاراتی به دنیای پس از مرگ داشته باشند.
قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی

  • وبسایت حقیقت بهائیت با همت جمعی از دوستان محقق تشکیل گردید تا مکانی آرام و به دور از تعصبات بر پایه علم و عقل فراهم آورد و بتواند تحری حقیقی حقیقت را بر طالبان آن عرضه نماید . امید آنکه دوستان ، یاری بخش ما در این سایت گردند
  • وبسایت حقیقت بهائیت کاملا مستقل بوده و زیر نظر هیچ ارگان ، نهاد ، موسسه و یا انجمن خاصی اداره نمی شود
تلویزیون آنتی بهائی
المهدیون دات آی آر
لوگوی جریان مدعی یمانی

اخیرا اشخاصی به تبلیغ یکی از جریان های مدعی مهدویت به نام احمد الحسن یمانی در برخی مناطق مشغول شده اند .
لذا سایت المهدیون دات آی آر در صدد پاسخ به سوالاتی در این زمینه می باشد :
ـــ جریان المهدیون چیست؟
ـــ احمد الحسن کیست؟
ـــ چه سابقه ای دارد ؟
ـــ ادعاها و مطالب او چیست؟
ـــ این جریان از کجا آب می خورد و وابسته به کجاست؟
ـــ عملکرد آنها چه بوده است؟
ـــ تکلیف مومنین در برابر اینگونه جریانات چیست؟

http://almahdyoon.ir
سال۱۳۹۹ سال جهش تولید
تازه ترین مقالات
1393/01/29 14:06

تاریخ نبیل زرندی کتابی با هدف تحریف با نام تلخیص

تاریخ نبیل زرندی کتابی با هدف تحریف با نام تلخیص
..................................................................
رهبران بهائی از حدود ۱۰۰ سال پیش برای نوشتن تاریخچه دوران بابی و بهائی در تکاپو بوده اند.اولین تلاش در این زمینه نوشتن ۱ متن تاریخی - تخیلی توسط عباس افندی (متولد ۱۲۶۰ قمری = ۱۸۴۴م و متوفای نوامبر ۱۹۲۱ ) بود.او که در سنین طفولیت بهمراه پدر و خانواده از ایران خارج و هرگز به کشور بازنگشته بود، با رویاپردازی و در عالم خیال، در لباس جهانگردی که به ایران سفر کرده سعی میکند تا حوادث و وقایع دوران باب را انطور که مورد نظر بهائیان است بنویسد. متن فارسی" سفرنامه ... " در سال ۱۸۹۰ بدون ذکر نام نویسنده و بطور ناشناس چاپ شد...
او ۱ نسخه انرا به ادوارد براون داد. براون انرا به انگلیسی ترجمه و همراه با یادداشتهایی در سال ۱۸۹۱ تحت نام " سفرنامه شخصی سیاح" منتشر کرد. کتاب سیر تاریخچه باب و ادعای اودر سال ۱۸۴۴، و حوادث جانشینی و پیروان باب را تا سال ۱۸۷۹ در بر میگیرد.
بهاالله در سال ۱۸۸۸ یکی از نزدیکان خود ، محمد زرندی ( نبیل اعظم ) را مامور نوشتن تاریخی کرد که از ان به تاریخ نبیل یاد میشود.نبیل که در سال ۱۸۴۸ بابی شده بود کتابش را بر اساس برداشتهای خود و گفتگو با شاهدان زنده دوران بابی نوشت.
نیمه اول کتاب نبیل که وقایع تا ۱۸۵۲ – دوران باب و منازعات جانشینی او - را پوشش میداد توسط شوقی با تغییرات واصلاحاتی به انگلیسی برگردان و با تیتر " داون بریکرز"( صبح شکنان) چاپ شد.۱سپس نوشته شوقی به عربی ترجمه و"مطالع الانوار" نام گرفت. انگاه کتاب "مطالع الانوار" دوباره توسط مبلغ سرشناس بهائی ، اشراق خاوری به فارسی برگردان و با نام " تلخیص تاریخ نبیل " انتشار یافت. گرچه کم کم عنوان تلخیص را از ابتدای ان حذف و انرا همان "تاریخ نبیل" مینامند.
متن فعلی تاریخ نبیل جامعترین و مفصلترین تاریخچه و روایت بهائی از دوران بابی است؛ ولی انهم بنوعی حزبی و جانبدارانه نگارش و تدوین شده است. اشکال عمده در مطالعه و بررسی تاریخچه اولیه بابی و بهائی انست که متن اصلی کتاب تاریخ نبیل، که ادعا میشود کتاب داون بریکرز شوقی افندی بر اساس ان نوشته شده ، جهت نقد و بررسی در اختیار متخصصان و کارشناسان بیطرف علم تاریخ و حتی تاریخ نگاران و پژوهشگران بهایی همچون ژان کول و عباس امانت قرار نگرفته ، و انرا به احدی نشان نداده اند .۲
شوقی افندی همچنین برداشت خود از تاریخچه بابی و بهایی طی سالهای ۱۸۴۴ تا ۱۹۴۴ را در قرن بدیع نگاشته است.۳ این نوشته اطلاعاتی درباره رویدادهای بسیاری ارائه میکند که ظاهرا برای انها منبع دیگری وجود ندارد.و چون کتاب فاقد یادداشت و رفرانس و توصیف روشن از منابع مورد استفاده شوقی است ، لذا فاقد ارزش علمی و اکادمیک میباشد.
بیت العدل جهانی نیز تاکنون تاریخ عمومی بهایی را منتشر نکرده است.اگرچه اقای ادیب طاهرزاده، عضو پیشین ان، کتاب عهد و میثاق بهاالله را در حدود ۴۰۰ صفحه تحریر کرده؛ ولی کتاب او نیز در خصوص حوادث تاریخی تا سال ۱۹۴۴ همان خط و روایت شوقی افندی در کتاب قرن بدیع را دنبال میکند و لذا کتاب طاهرزاده درباره تاریخچه بابی وبهائی نیز، از ارزش ناچیزی برخوردار است.


تاریخ برای رهبری بهایی بسیار حائز اهمیت است و نویسندگان بهایی تاکید دارند که پیدایش کیش انان بخوبی مستند شده است. ۴ کتابهای مطالع الانوار و قرن بدیع بنظر بهاییان تقریبا " حقیقت مطلق" تاریخچه بابی و بهایی را ارائه کرده است.۵ ولی واضح است که دانشجویان رشته تاریخ ادیان مطالع الانوار را نه تاریخ بابی، بلکه قصه پردازی و اسطوره سرایی درباره تاریخ و تعالیم بابی و بهایی میدانند.این تاریخچه توسط بهاالله و عبدالبها نقل شده، و از سوی شوقی ربانی مورد حک و اصلاح و ادیت قرار گرفته است.
یک نمونه از برخورد ارا درباره اصالت نوشته های بهائیان درباره تاریخ بابی در سال ۱۹۸۵ بین مک اوئن، و محمد افنان و ویلیام هچر، ظاهر شد.بحث بر سر دیدگاههای جهادی در جنگهای بابی بود.در ان مناظره، افنان و هچر (که بهاییان سرشناس، ولی غیر کارشناس در تاریخ بابی بودند) اصرار داشتند که کتاب مطالع الانوار دارای ارزش و اعتبار بالا در تاریخ بابی است بدون توجه به اینکه موازین و معیارهای علمی و اکادمیک در ارزشیابی منابع و رفرانسها به ان چه امتیاز اندکی میدهند.۶
کتاب فعلی تاریخ نبیل زرندی توسط موسسه ملی مطبویات بهایی ایران برای چندمین بار به چاپ رسیده است.ولی هنوز تصحیحات لازم بر این کتاب انجام نگرفته و توضیحات حاشیه ای بر ان نگاشته نشده و کارشناسان و پژوهشگران از نگاه تاریخی به نقد و بررسی ومقایسه ان با دیگر اثار تاریخی نپرداخته اند.
در این چالش تاریخی همه ما ایرانیان با هم هستیم.همه ما حق دانستن داریم و همه ما مسولیت پاسخگویی به حق دانستن دیگران را داریم... و جنایات تاریخی و قربانیان این جنایتها را از چنگال فراموشی و سانسور بیرون بکشیم این تنها راه مطمئن برای جلوگیری از تکرار انها در اینده است.( سید نویان حجازی – وبلاگ نویس بهائی )
بنظر میرسد برای رمزگشایی و کشف حقیقت درباره حوادث و وقایع سالهای اولیه بابی و بهایی هنوز باید صبر کرد.زیرا برای بیت العدل حضور سالانه دهها هزار توریست شیرین تر از حضور ۱-۲ محقق و پژوهشگر تاریخ در مرکز جهانی بهایی است.


پی نوشت ها
۱- شوقی افندی ، اصلاح و ترجمه، "داون بریکرز یا روایت نبیل از ایام اولیه ظهور بهائی"، ویلمت، انتشارات بهایی،۱۹۷۴، مقدمه
۲- دنیس مک اوئن،"منابعی برای مطالعه تاریخ و تعالیم اولیه بابی" صص ۱۶۹-۱۶۶ *** عباس امانت در مقد مه چاپ دوم کتاب " رستاخیز و تجدید حیات: پیدایش جنبش بابی در ایران ۱۸۵۰-۱۸۴۸ " مینویسد: یک نسخه اصلی این کتاب به زبان فارسی در مرکز جهانی بهایی موجود است.اما به ایشان بعنوان یک پژوهشگر حوزه تاریخ،به بهانه انکه جا و اتاق کافی برای پژوهشگران در مرکز جهانی وجود ندارد، پس از ۳ دهه درخواست هنوز اجازه بررسی و مطالعه کتاب مذکور را نداده اند!
۳- شوقی افندی، قرن بدیع ، ویلمت ، انتشارات بهایی، ۱۹۵۵
۴- ویلیام هچر و داگلاس مارتین،" ایین بهایی" ، مقدمه
۵- دنیس مک اوئن،منابعی برای مطالعه تاریخ و تعالیم اولیه بابی صص ۱۳۱-۱۳۰ و ۱۶۹-۱۶۶
۶- دنیس مک اوئن، "بنیادگرایی بهائی و مطالعه اکادمیک جنبش بابی "، نشریه دین،شماره ۱۶، ۱۹۸۶، صص ۸۴-۵۷* محمد افنان و ویلیام هچر،همان صص ۱۹۲-۱۸۷ .

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :

برچسب ها : 
گالری تصاویر