هر روز با یک پیام در :

شبکه حقیقت بهائیت را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید . 

حقیقت بهائیت در ایتا : 
eitaa.com/baharoom

حقیقت بهائیت در سروش : 
sapp.ir/baharoom

حقیقت بهائیت در اینستاگرام :
instagram.com/baharoom1

حقیقت بهائیت در آپارات :
aparat.com/bahai

حقیقت بهائیت در تلگرام : 
telegram.me/baharoom
کوتاه از متون بهائی
بهاء الله (پیامبر ساختگی بهائیت) در مقام تمجید از یکی از یارانش مینویسد: 
لولاه ما استوی الله علی عرش الصمدانیته و ما علی کرسی الوحدانیته.
اگر ملا حسین بشرویه ای نبود خدا بر عرش  بی نیازی و بر کرسی وحدانیت مستقر و تثبیت نمی شد.

و اینچنین است حکایت خداوندی که وحدانیت و بی نیازی خود را نیازمند یک بشر است 
در الهیات بهائی

ورود به سیستم
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آمار مراجعات
مهمان :  3
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  2283
دیروز :  2427
کل مشاهده :  3412944
تشرف یک بهائی دیگر به آغوش اسلام

تشرف یک بهائی دیگر به آغوش اسلام

یک بهائی امروز در استان البرز بعد از تحقیق و پژوهش پیرامون اسلام و عقاید شیعیان ، از بهائیت اعلام برائت کرد.
آدرس شبکه حقیقت بهائیت در پیام رسان سروش

آدرس شبکه حقیقت بهائیت در پیام رسان سروش

با توجه به اختلالات پیش آمده در کانال تلگرامی حقیقت بهائیت ، تا اطلاع ثانوی می توانید اخبار و نوشته های ما را در پیام رسان سروش دنبال نمایید . آدرس : http://sapp.ir/baharoom
ثبت نام چهارمین دوره مجازی نقد بهائیت

ثبت نام چهارمین دوره مجازی نقد بهائیت

اداره کل همکاری های تبلیغی و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه برگزار می‏کند: ویژه طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور ( برادران و خواهران ) به صورت مجازی
حمله مرتضی اسماعیل پور به بت‌کلیا ، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی

حمله مرتضی اسماعیل پور به بت‌کلیا ، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی

نمی‌دانم آن نماینده چطور به خود اجازه داده است که شهروندان بهایی که به تنهایی نزدیک به ۳۰۰ هزار هستند را فراموش کند و یا یهودیان و یا دراویش و یا مندایی ها و یا زرتشتی ها و…
مستند بی بها کاری از مرکز پژوهش های صدا و سیما

مستند بی بها کاری از مرکز پژوهش های صدا و سیما

مستند بی بها به تهیه کنندگی حسین اسدی زاده و کارگردانی جواد یغموری در واحد تولید اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه به ثمر رسیده و در حال حاضر آماده پخش از یکی از شبکه های سراسری است.
پلمپ منزل میرزا عباس ( پدر حسینعلی نوری بهاء الله )

پلمپ منزل میرزا عباس ( پدر حسینعلی نوری بهاء الله )

منزل حسینعلی نوری (بهاء) پیامبر ساختگی فرقه بهائیت، صبح یک‌شنبه (12 اردیبهشت 95 ه‍.ش) به دستور مرجع قضائی پلمپ شد.
ثبت نام دوره مجازی نقد بهائیت ، وهابیت و زرتشت

ثبت نام دوره مجازی نقد بهائیت ، وهابیت و زرتشت

اداره کل فرق و ادیان معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه، از علاقه‌مندان برای شرکت در دوره جدید آشنایی و نقد و بررسی، بهائیت، وهابیت، و زرتشت نام‌نویسی می‌کند.
دیدار فائزه هاشمی از فریبا کمال آبادی به روایتی دیگر

دیدار فائزه هاشمی از فریبا کمال آبادی به روایتی دیگر

ماهیت این نوشتار سیاسی نیست . آنچه در ادامه می آید نه در جهت چشم پوشی و دفاع از خانواده هاشمی رفسنجانی و عمل شرم آور فائزه است و نه در راستای هر نوع برداشت سیاسی . این یک نوشتار اعتقادی است
وقتی از قم تا الازهر بهائیت را به رسمیت نمی شناسد اما فائزه هاشمی رفسنجانی همسو با بهائیت

وقتی از قم تا الازهر بهائیت را به رسمیت نمی شناسد اما فائزه هاشمی رفسنجانی همسو با بهائیت

آقای هاشمی رفسنجانی آیا شما نمی‌دانید که بهاییت یک فرقه ضاله است که به پشتوانه انگلیس خبیث شکل گرفته است؟ چطور اجازه می‌دهید در خانواده شما از بهائیت دفاع شود؟ خدای بهاییت کیست؟ کدام پیامبری این دین را برای بشریت آورده است؟
حسینعلی نوری : بهشت دیدن من است و جهنم نفس تو است

حسینعلی نوری : بهشت دیدن من است و جهنم نفس تو است

استاد علیرضا روزبهانی در برنامه شعبده شوم : رهبران بهائیت به دنیای ناچیز خود نگاه می‌کنند و برای اینکه خود را در قامت دین معرفی کنند ،تلاش کرده اند که اشاراتی به دنیای پس از مرگ داشته باشند.
قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی

  • وبسایت حقیقت بهائیت با همت جمعی از دوستان محقق تشکیل گردید تا مکانی آرام و به دور از تعصبات بر پایه علم و عقل فراهم آورد و بتواند تحری حقیقی حقیقت را بر طالبان آن عرضه نماید . امید آنکه دوستان ، یاری بخش ما در این سایت گردند
  • وبسایت حقیقت بهائیت کاملا مستقل بوده و زیر نظر هیچ ارگان ، نهاد ، موسسه و یا انجمن خاصی اداره نمی شود
تلویزیون آنتی بهائی
المهدیون دات آی آر
لوگوی جریان مدعی یمانی

اخیرا اشخاصی به تبلیغ یکی از جریان های مدعی مهدویت به نام احمد الحسن یمانی در برخی مناطق مشغول شده اند .
لذا سایت المهدیون دات آی آر در صدد پاسخ به سوالاتی در این زمینه می باشد :
ـــ جریان المهدیون چیست؟
ـــ احمد الحسن کیست؟
ـــ چه سابقه ای دارد ؟
ـــ ادعاها و مطالب او چیست؟
ـــ این جریان از کجا آب می خورد و وابسته به کجاست؟
ـــ عملکرد آنها چه بوده است؟
ـــ تکلیف مومنین در برابر اینگونه جریانات چیست؟

http://almahdyoon.ir
سال۱۳۹۹ سال جهش تولید
تازه ترین مقالات
1393/11/04 20:20

اعتقاد به هورقلیا در شیخیه

اعتقاد به هورقلیا در شیخیه
...............................................................................................
هور قلیا
عمده اختلافات شیخیه با دیگر شیعیان اختلاف عقیدتی است، اما عمق اختلافات به حدی است که در احکام نیز نمود روشنی می یابد مثلاً شیخیه در هنگام نماز در حرم پیغمبر و امامان از لحاظ ادب و احترام طوری می‏ایستند که قبر میان ایشان و قبله واقع شود اما مخالفان ایشان معتقدند شیخیه درباره‏ مقام ائمه راه غلو پیموده‌اند و براى آنها مقام خدایی قائل شده‏اند زیرا در حقیقت قبر امام را قبله قرار می‏دهند و این نوعی شرک است. گاه شیخیه شیعیان مخالف خود را «بالاسریه‏» و خود را «پشت‏ سری» می‏خوانند.

اختلافات شیخیه با سایر علما نه تنها در حوزه های فکری باعث مشکلاتی شد بلکه بارها باعث قتل و خونریزی بسیار میان شیعیان شد میرزا احمد مجتهد تبریزی ( که هنوز هم بعد از نزدیک به دویست سال مقلدانی دارد ) از زمره علمایی بود که رأی به تکفیر شیخ احمد احسایی (رهبر شیخیه) داد، اما چون علمای شیخیه در تبریز دارای نفوذ بودند،‌ از اینرو ـ به نوشته اعتمادالسلطنه‌ـ «این داستان تکفیر برای (مردم) تبریز گران شد و بر سر آن، جمع کثیری مقتول و مجروح شدند».

عالم هور قلیا یکی از مهم ترین مطالبی است که در تفکر شیخی نمود پیدا کرد و باعث اختلافاتی ژرف میان متشرعه (اصطلاح شیخیان برای علمای مخالف خود) و شیخیه شد 
شیخ احمد احسایی در مباحثی مانند حیات عنصری امام عصر، کیفیت معراج پیامبر اکرم و معاد جسمانی اصطلاحی با نام «هورقلیا»را بکار می گیرد که با توجه به ابهام و نیز نامأنوس بودن این اصطلاح، فهم ‌اند‌یشه‌ها و آرای شیخ احمد احسایی را در مباحث مذکور با دشواریهائی روبرو بوده است و موجب شده تا پاره شیخ را ستوده و بسیاری دیگر از او را تکفیر نمایند .

اصل و منشا واژه «هورقلیا»

قطب الدین شیرازى در شرح حکمة الاشراق، ص 556 می ‏گوید: «جابُلقا» و«جابُرسا» نام دو شهر از شهرهاى عالم «عناصر مثُل» و«هورقلیا» از جنس «افلاک مُثُل» است. پس هورقلیا بالاتر است.

استاد معین کلمه هورقلیا را بی معنا و از مخترعات شیخ میداند و با نقلی که از مرحوم علامه قزوینی می آورد منکر معنا داشتن این کلمه میشود و می نویسد :
گروهی از فاضلان ایرانی و خاور شناسان اروپائی در صدد شناختن اصل و منشا آن بر آمده اند و کوشش غالب آنان به نتیجه نرسیده است تا آنجا که علامه مرحوم محمد قزوینی راجع به آن نوشته اند : فی الواقع این سری است لاینحل، که نمی دانم این کلمه عجیب با این سیمای غریب را مرحوم شیخ احمد از کجا پیدا کرده و متصل استعمال نموده است، ... آیا او هم محض اینکه اعتباری به عقاید خود بدهد عالما و عامدا این کلمه قلنبه را اختراع کرده و نسبت به یونانیها داده است ؟ در هر صورت الله اعلم بحقیقةالحال.»( معین محمد مقاله هورقلیا،مجله زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سال اول، فروردین 1333 - شماره 3ص 78)

شیخ احمد عبارت هور قلیا را سریانی دانسته و در جواب ملاحسین اناری کرمانی که از او معنای لفظ «هورقلیا» را پرسید میگوید کلمه «هورقلیا» سریانی است(رساله شیخ در مجموعة الرسائل سیدکاظم رشتی طبع تبریز 1277قمری ص 71) و نیز در جوامع الکلم رساله قطیفیه گوید : و هی «هورقلیا» بعبارة سریانیه.
البته استاد معین در همان مقاله می کوشد تا برای هور قلیا معنائی بیابد و می نویسد : «هورقلیا» ظاهراً منشاء عبری دارد و از کلمه مرکب «هبل + قرنیم » گرفته شده که هبل به معنی هوای گرم و تنفس و بخار، و قرنیم به معنی درخشش و شعاع است و رویهم ترکیب به معنی تشعشع بخار است می نویسد :
در نظر من این کلمه لفظ عبرانی است و در این زبان (هبل قرنیم = habal carnim) خوانده می شود کسانی که به قواعد اشتقاق السنه و کلمات در زبانهای مختلف آشنا هستند ، میدانند که حرف واو و حرف باء و همچنین حرف را و لام بایکدیگر مقلوب می توانند شد....و چون کلمه هبل قرنیم عینا همان معنی جسم مثالی یا نجمی است پس به طور یقین میتوان گفت که « هور قلیا » شکل تغییر یافته و یا تلفظ عامیانه همان کلمه «هبل قرنیم» است ( معین محمد مقاله هورقلیا، ص 82)

تلفظ واژه

 این کلمه به گونه های مختلفی تلفظ شده اما محمد بن سلیمان تنکابنی تصریح کرده که لفظ «هورقلیا» به ضم هاء و فتح و سکون راء و کسر قاف و سکون لام است (Hovarqelya)

شیخیان و واژه « هورقلیا » 

ابوالقاسم ابراهیمی از مشایخ شیخیه کرمانی می نویسد :
مراد از آن عالم اجمالا عالم مثال است یعنی عالم صور اگر چه در مقام تفصیل سموات آن عالم را هورقلیا و ارض آن عالم را جابلقا و جابرسا میگوئیم ولی گاه در کلام حکما کل آن عالم را با جمیع مراتب عالم هورقلیا میگویند و گاه اقلیم هشتم میگویند باین مناسبت که حکما و علمای قدیم این زمین را بر هفت اقلیم و هفت قسمت قرار داده‌اند و عالم هورقلیا چون فوق این اقالیم است و از حدود ظاهر این اقالیم خارج است اقلیم ثامنش میگویند...». (تنزیه الاولیاء ابراهیمی ص 644).

چنانچه مشاهده می کنید ابوالقاسم خان ابراهیمی عالم هورقلیا را از عوالم مادی جا دانسته و آن را همان عالم مثال میداند

 در جای دیگری از همین اثر چنین میگوید : «خلاصه هورقلیا یعنی عالم مثال و صورت و اگر بتوانی که از این مواد زمانیه عنصریه که دائما در تغییر است قطع نظر نمائی و نفس صورت را مشاهده کنی که قائم بماده و صورت خودش است مانند مثال زید در آئینه آنوقت است که باندازه خود مشاهده هورقلیا را نموده و از این دنیا بالاتر رفته و مثال و نور امام خود را ادراک کرده که تمام دنیا و مابین جابلقا و جابرسا را احاطه کرده است و حاکم و فرمانفرمائی بجز او نیست و همه را می‌بینی که مطیع امامند علیه السلام و همه افعال می‌بینی که بر دست امام جاری میشود و می‌بینی که اگر مروان حکم تیر میزند و طلحه را میکشد امام است که تیر زده و طلحه را کشته است و ادراک این معانی برای غیر اهل معرفت بسیار مشکل است و من هم بیش از این در صدد توضیح نیستم و قصد بیان مختصری از عالم هورقلیا بود .» (تنزیه الاولیاء ابراهیمی ص 665).


منبع : سلسله جلسات نقد و بررسی شیخیه ، استاد روزبهانی مورخه 93/11/1

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :

برچسب ها : 
گالری تصاویر