وبلاگستان
1391/10/05 17:27

فتنه احسائی که در صوفیه رواج داشت و در بهائیت سنت شد

فتنه احسائی که در صوفیه رواج داشت و در بهائیت سنت شد
.....................................................................
مدت ها بود به طور مدام ریشه ی تجسم چهره ی مرشد در نماز را كه از جمله آئین های مرسوم و مورد توجه اتباع فرقه های صوفیه محسوب می شده، در فرقه ی نعمةاللهی و اویسیه، از جمله آداب زمان عبادت به شمار می رود [1] جستجو می كردم، كه این بدعت شرك آور را چه كسی بنا نهاده، و چنین روش بت پرستی مآبانه از كجای تاریخ در چه زمانی مرسوم شده است...

پس از تفحص زیاد، به استناد مدارك مستند و تحقیقات محققانه، عده ای سخت كوش، ریشه آن را در آداب بومی هندیان یافته، كه صوفیان چشتیه جهت تقویت رابطه مرید با مراد از جمله آداب قرار دادند. لكن رواج آن در بین مسلك هائی نظیر صوفیه ایران و شیخیه یا بهائیه از زمانی است كه احمد احسائی رساله ای در این زمینه تدوین كرد و در آن متذكر شد «باید در ایاك نعبد حضرت امیرالمؤمنین را قصد كند. زیرا كه خداوند مجهول الكنه است و آن چه در ذهن آید، مخلوق ذهن است. پس باید وجه او را اراده نمود كه امیرالمؤمنین - علیه السلام - باشد.» [2]

مرحوم تنكابنی پس از نقل دلیل احسائی برای تجسم صورت امیرالمؤمنین - علیه السلام - می نویسد: «همچنان كه خدا مجهول الكنه است، امیرالمؤمنین - علیه السلام - نیز در اذهان مجهول الكنه است، پس اگر امیرالمؤمنین را در ذهن بگذرانیم آن هم مخلوق ذهنی می باشد و همان سخن نیز در این جا وارد آید. و چنان كه خدا مجهول الكنه است برای ما، هم چنین مجهول الكنه برای امیرالمؤمنین نیز می باشد. پس امیرالمؤمنین، در وقت گفتن ایاك نعبد كه را قصد می كرد!؟ مجملا این سخن خارج از مذهب شیعه است.» [3] .

افرادی از صوفیه مانند حاج میرزا حسن صفی علیشاه و ملاسلطان گنابادی كه بعد از پی بردن به نظریه احسائی تمایل به این دستور العمل پیدا كردند، رویه مرحوم تنكابنی را مورد توجه قرار داده، با یك تیر دو نشان را هدف گرفتند، دستور دادند بهتر است در «ایاك نعبد» صوفیان برای این كه مبتلا به مجهول الكنه نشوند، صورت شیخ را كه زنده و حاضر می باشد در نظر گیرند، بدین ترتیب استدلال «مجهول الكنه» به صورت یك اصل كلی عبادی در تصوف فرقه ای آمده، صوفیان صورت مرشدان خود را [4] و بهائیان صورت عبدالبهاء [5] را در نظر می گیرند كه بدون تردید نوعی شرك به خدا و بت پرستی است. و به طور حتم انگیزه ی وضع كردن یا قانون عبادت قرار دادن آن، به جهات انهدام و خرافی جلوه دادن آئین موحدان است. برای نمونه به نام «بیان حقایق» و «خرافات را از مغزها بیرون» كردن و «مشكلات اخبار را شرح و توضیح» دادن و «تحریفات جهال و مأولین را نفی» نمودن [6] این گونه خرافات را زیر سایه و شعار محبت اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم السلام - كه به هیچ مبنای علمی مرسوم در تشیع استوار نیست، در میان شیعیان رواج دادند، و عجیب این كه ابوالقاسم خان ابراهیمی كرمانی برای این گونه خرافات شأن ساخته و معتقد است احمد احسائی مخرب اسلام شیعی با آن چه برای اولین بار مطرح كرده، خواسته است «دین مبین را از لوث این كدورت ها پاك نماید و غبار آن اوهام را از مغزهای شیعیان بزداید و پیراهه ها [را] كه بر دین مبین بسته شده است باز فرماید و جمیع اصول و فروع را بر مأخذ خود قرار دهد و ظاهر شرع احمدی را كه در آن ایام كاملا جمع و تدوین گردیده بود و متفرقات آن به یكدیگر ملتحم شده بود و... را توجیه و توضیح نماید و روح آن الفاظ و معانی آسمانی را آشكار فرماید.» [7] كه ای كاش، چنین زحمتی را تحمل نمی كرد و این محبت را در حق اسلام مبذول نمی داشت!

توضیح این مهم، ادعای رئیس شیخیه را در توجیه اقدامات تحریف گرانه ای كه احمد احسائی نسبت به مبانی عبادی اسلامی نموده بی اعتبار می نماید. زیرا بنابر ادعای ابوالقاسم خان ابراهیمی كرمانی، تا زمان احسائی كه حدودا هزار سال می باشد، اصول و فروع دین مبین اسلام بر مأخذ اصلی قرار نداشته، احسائی با تحریف مبانی اصولی - فروعی اسلام كه خدمتی شایان سپاس و تقدیر استعمارگران بوده است، كاری در خور توجه انجام داده، در صورتی كه برای خواننده ی عزیز ما شك و تردید نیست، مسلك استعماری بهائیت كه جهت وارونه نمودن اصل امامت ادامه دهنده ی نبوت در اسلام به وجود آمده، در حقیقت هر اقدامی كه به وسیله این مسلك گمراه كننده مانند تجسم صورت عبدالبهاء در عبادتی مثل نماز بهائی صورت گرفته، اقدامی یا دستورالعملی در راستای تحریف و تخریب اسلام كه خواست و آرزوی استعمار است می باشد و چون انجام چنین دستورالعملی در بهائیت با آنچه شیخ احمد احسائی به آن دستور داده، و در صوفیه نیز سنت است مطابق می باشد، باید بپذیریم گروه شیخیه و صوفیه با پذیرفتن چنین عملی مانند بهائیت در مسیر تحریف اسلام قرار داشته اند.

پاورقی:(منابع)

[1] دانشمند كتاب شناس معاصر جناب حاج سید محمد علوی طباطبائی بروجردی می فرمودند: در بروجرد روزی كه میهمان دكتر صالحی بودم چون قصد نماز كردیم و سجاده برایمان گشودند، عكس صالح علیشاه گنابادی را در سجاده دیدم متوجه اهمیت تجسم صورت مرشد نزد طایفه صوفیه شدم.

[2] قصص العلماء: 55.

[3] قصص العلماء: 55.

[4] بت پرستی مدرن.

[5] شوقی افندی در نامه ی 31 / ژانویه / 1949 می نویسد: نماز روزانه را هر كس منفردا تلاوت كند، اگر در حین نماز خود را محتاج می بیند كه كسی را پیش چشم خود مجسم كند، عبدالبهاء را در نظر آورد. (بهائیان: 435 به نقل از مجله اخبار امری نشریه ملی بهائیان ایران شماره 6 سال 1328 مهرماه).

[6] تنزیه الاولیاء: 11، نظریاتی است كه ابوالقاسم ابراهیم كرمانی رئیس شیخیه برای توجیه خرافات احسائی بیان كرده است.

 [7] همان مأخذ.
 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :

نویسنده : بابک تاریخ : 1391/10/06 08:39

خدا لعنتشون کنه که یه عده ساده لوحو گمراه می کنن خدا نیامرزدشون

پاسخ
نویسنده : سید تاریخ : 1394/03/05 16:57

با سلام لعنت شما هیچ وقت دامن گیر شیخ مرحوم نمی شود . ولی آق آن مرحوم دامن گیر شما خواهد شد . ندانسته و نشناخته لعنت می فرستی . این عالم بزرگ از علمای کربلا و نجف اجازه اجتهاد داشته و بالغ بر 150 جلد کتاب در وصف ائمه اطهار دارد و شاگردان زیادی داشته که یکی از آن ها مرحوم ملا محمد ممقانی بود که باب ملعون را در تبریز دادگاهی کرد و اعدام کردند.

پاسخ
نویسنده : شیوا تاریخ : 1391/10/30 07:29

بیخود نیست گفته کور شو تا جمالم را ببینی!خودشم می دونسته چقدر زشت و بی ریخته!عوق!!

پاسخ
نویسنده : محمدرضانيك خلق تاریخ : 1391/11/06 08:58

عبدالبهاراجع لواط چه حكمي داده؟ميگويدشرم دارم ازبيان حكم!روشن است:چون خودش ملوط بوده!

پاسخ
نویسنده : بیسیب تاریخ : 1392/01/12 15:10

زطریب

پاسخ
نویسنده : جوانان مازندران تاریخ : 1392/01/31 05:21

درود بیکران بر حضرت امیر المومنین امام یکیتا باقریان رهبر شیعیان جهان

پاسخ
نویسنده : رزمگاه کماندو  تاریخ : 1392/01/31 05:26

رهبر دجال بمیره جاشو مولا باقریان بگیره حضرت مهدی میاد دو مولا همه این دجالان نابود میکنند

پاسخ
نویسنده : بنده تاریخ : 1392/02/04 00:30

هر دم از این باغ بری می رسد!کلافه
باقریان دیگه کیه؟!سوالتعجب

پاسخ
نویسنده : مصط تاریخ : 1392/03/11 01:12

دوست عزیزم فکر میکنم منظور دوستمون باقریه باشه که مدعی جانشین سید مرحوم بوده.

پاسخ
نویسنده : سید تاریخ : 1394/03/05 17:03

آقای مصط
منظور هر کس دیگر باشد هم فرق نمی کند آقای محمد باقر جندق آبادی هم از از رهبران شاخه کریمخانی است خود عالمی بزرگوار بوده و شیعه اثنی عشری و فردی دانشمند بوده است . هم شیخ مضلوم واقع شده و هم طرفدارانش که شاخه کرمان باشد که شاخه همدان باشد که علمای حقه مظلوم آذربایجان آقایان حجة الاسلام ، ثقة الاسلام ها ، عمید الاسلام ها آقایان آیات عظام احقاقی ها

پاسخ
نویسنده : جوان بیکار تاریخ : 1392/06/20 00:03

وقتی بیکار هستیم به شام شب محتاج هستیم مجبورهستیم بهای شویم وقتی بیست چهار ساعته خدا را صدا میزنیم جواب نمیدهد بایدحامیان بهاالله را صدا بزنیم

پاسخ
نویسنده : م م م تاریخ : 1393/04/10 18:40

اخه چرابدون تحقیق درست درباره ی این عالم بزرگ دین(شیخ احمداحسائی)کسی که عمرخود رادرنشرعلوم دینی واهلبیت عصمت وطهارت پیامبراسلام حضرت محمدبن عبدال..(ص) گذادرده است چنین چیزهای بی اساسی رامی نویسید؟؟؟

پاسخ
نویسنده : سید تاریخ : 1394/03/05 16:52

به نام خدا
سلام
احسن به این دوست بزرگوارمان که شیخ احمد احسایی اعلی الله مقامه را خوب می شناسند

پاسخ
نویسنده : ز ا تاریخ : 1393/05/31 14:46

از مردم میخواهم گول این شیاطین انس را نخورند که اینها دینشان درست شده به این منظور و ایجاد تفرقه و کمک به پیشبرد اهداف شوم غربی ها و استعمارهایشان.خدا به اغوش اسلام برشان گرداند این فریب خوردگان این فرقه را که پیرو خط شیطان شده اند.

پاسخ
نویسنده : سید تاریخ : 1394/03/05 16:50

شما اصلا شیخ احمد احسایی را می شناسید؟ آیا یک جلد از کتاب هایش را خواندی؟ چرا تهمت های بزرگی به این عالم بزرگوار بستی ؟ جواب خدا را چی می خواهی بدهی ؟ برای شیخ همه جور تهمت و افترا بستند ولی مال شما بی نظیر و شاهکار است .

پاسخ
نویسنده : عباس تاریخ : 1394/05/14 15:06

اقای سید مگه برای نقد و بررسی یک شخص یا یک دیدگاهی حتمآ باید خود فرد به طور مستقیم با طرفش برخورد داشته باشه و یاآثارش رو مطالعه کنه؟!!! البته که اینطور نیست بلکه ممکنه اگه اون فرد بخواد به این نحو بره و با فرقه هایی مانند شیخیه و یا اشخاصی مانند شیخ احسایی آشنا بشه خدا نکرده به دلیل پایین بودن سطح معلومات ویا اطلاعات کورکورانه دچار این انحرافات بشه.بنابراین معقولانه ترین روش مراجعه به عالمان و متخصصان مذهب حقه شیعه 12 امامی و اظهارات و انتقادات آن بزرگواران را با نگاه دقیق مورد بررسی قرار داد.

پاسخ
نویسنده : سید تاریخ : 1394/11/30 17:45

احسنت. راه درست و صحیح همان راه حق شیعیان اثنی عشری است و گفته ائمه اطهار و چهارده معصوم علیهم السلام می باشد. این دوست عزیزمان راه درست را نشان می دهند شما راه حق و صراط المستقیم که همان راه ائمه اطهار می باشد در پیش بگیرید و بدانید که منحرف نمی شوید . راه های دیگر ساخت دشمنان دین است .

پاسخ
برچسب ها : 
ثبت سایت و وبلاگ های مذهبی
عنوان سایت * 
 ( کامل وارد شود) 
آدرس سایت *  ( url خود را وارد نمایید ) 
توضیح مختصر سایت *  
موضوع سایت ( یکی را انتخاب نمایید ) 
ارسال لوگو ( اختیاری ) یک تصویر متناسب با وبسایت شما